מאת דינה דבורה קינן ND, נטורופתית מוסמכת

ברפואת מוצרי הכוורת  (Apitherapy) מוזכרים הדבש והפרופוליס כבעלי יכולות תרפויטיים רבים. השילוב בין הדבש לפרופוליס מאפשר ספיגה יעילה יותר של הערכים המיטיבים לבריאותנו.

פרופוליס הוא  אחד המוצרים המעניינים ביותר בטבע. הפרופוליס  נאסף על ידי הדבורה משרפים, מתפרחות, מעלים ופירות.  תפקידו של הפרופוליס בטבע הוא להגן על תושביה של הכוורת. הפרופוליס מהווה חומר מחטא המונע זיהומים בחלל הכוורת. הפרופוליס הינו חומר שאין שני לו בטבע כחומר הקוטל טווח רחב של מיקרואורגניזמים: חיידקים, פטריות ונגיפים.  ישנן עדויות רבות עוד מימי קדם על יעילותו של הפרופוליס והפוטנציאל התרפויטי הטמון בו.

-בפפירוסים של Eber  במצרים נמצא ספר התרופות למחלות האדם. ספר זה נחשב לספר הרפואי הראשון שהועלה על הכתב. מוזכר בו הפרופוליס כחומר בעל תכונות ריפוי.
חוקרים ורופאים יווניים תיארו את הפרופוליס כחומר הנמצא בשימוש רב אצל רופאים.

לפרופוליס איכות אנטימיקרובית הקוטלת חיידקים, פטריות ונגיפים.

– ברומי העתיקה, בודדו מהשרפים אשר בפרופוליס שלוש תרכובות שיש להן יכולת לרפא מצבי חולי שונים (דלקות, זיהומי מיקרואורגניזמים, ועוד) . טווח המיקרואורגניזמים שכנגדו הפרופוליס פועל הוא רחב ביותר. לפרופוליס כמעט שאין תופעות לוואי והוא אינו פוגע בפלורת חיידקי המעיים ("החיידקים הטובים") .  הפרופוליס יעיל כחלק מטיפול בנגיפים כנגיף השפעת בפרט ומחלות חורף בכלל: נגיף הרפס סימפלקס, השלבקת החוגרת ונגיפים אחרים.

– שבטי האינקה באמריקה הדרומית השתמשו בפרופוליס כתרופה.
– היוונים (לפני הספירה) טיפלו בפצעים מוגלתיים בפרופוליס.
– מהמאה השתים-עשרה ועד למאה החמש-עשרה השתמשו בפרופוליס לטיפול במחלות פה וחניכיים ובכאבים
ראומטיים.
-בדרום אפריקה (במאה התשע-עשרה) השתמשו בפרופוליס כחומר מחטא בניתוחים.

בנוסף הפרופוליס ידוע כחומר המחזק את המערכה החיסונית על כל מרכיביה. נטילה של פרופוליס גורמת לעליה בריכוז כדוריות הדם הלבנות וקבוצות תאי דם ומרכיבים אחרים של המערכה החיסונית (נוגדנים), אשר קיומם בשיעור גבוה מצביע על מערכת חיסונית טובה. חיזוק המערכה החיסונית מוליד יציבות, חסינות ויכולת עמידה כנגד מצבי חולי שונים, חריפים וכרוניים.

שילוב הפרופוליס בתרכובת יחודית עם הדבש מתבקשת ומועילה ביותרספיגת הערכים התרפויטיים יעילה יותר ע"י ספיגת הסוכרים שבדבש ישירות אל זרם הדם ואל אברי המטרה בהם נרצה לטפל. דבש הדבורים אשר אינו עובר תהליכי חימום ההורסים את הערכים התרפויטיים  הינו מתנת טבע אמיתית. לדבש זה איכויות יחודיות. כגון יכולות אנטיבקטריאליים ואנטיוויראלים.  הרכב ייחודי זה של פרופוליס ודבש איכותי עוזר במניעת מחלות ואף יכול לעזור בטיפול במחלה עצמה כאשר היא פעילה, במצבי דלקת התחלתיים ואף אקוטים שימוש במוצר יזרז החלמה וישפר את חסינות הגוף, ניתן לטפל ביעילות עם מוצר זה בהופעת אפטות באזור הלוע ולהמשיך בשימוש כמניעה, במצבי דלקת שונים בבליעה ובמריחה חיצונית (מסטיטיס-דלקת בשד, כיב קיבה, פצעים מוגלתיים,כוויות, דלקות חניכיים וגרון, פסוריאזיס ועוד). במוצר זה המשלב בין שני חומרים טבעיים לחלוטין מאותו "מפעל ייצור"- כוורת הדבורים, תמצאו נוגדי חימצון רבים המועילים בשמירה על בריאות תקינה ומניעת עומסים מטבולים .

מחקר רנדומלי, כפול סמיות ותלוי פלסבו (פברואר 2007) בחן השפּעת פרופוליס (Propolis) על הישנות אפטות. מטופלים קיבלו 500 מ"ג פרופוליס או פלסבו כל יום. נמצא כי בקרב אלו אשר קיבלו פרופוליס היתה ירידה מובהקת בהישנות האפטות, כמו גם שיפור באיכות החיים

מקורות: NCBI  -הספרייה הלאומית האמריקנית לרפואה

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן