פולן- אבקת פרחים מופלאה!

פולן- אבקת פרחים מופלאה!

הפולן – אבקת הפרחים המופלאה
מאת נורית כרמון, דיאטנית קלינית B.Sc RD

הפולן הוא מוצר כוורת המבוסס על אבקת פרחים, המהווה את החלק הזכרי בפרח ונמצאת בחלקו העליון. האבקה נאספת על ידי הדבורים בעת ליקוט הצוף. גופה של הדבורה מכוסה בפלומת שערות דקיקות. כאשר היא נוחתת על הפרח ושואבת צוף, נדבקת האבקה לשערות שעל גופה. הדבורה מבקרת בכל מסע במספר פרחים מסוג זהה. במעופה חזרה לכוורת, "מברישה" הדבורה בעזרת רגליה הקדמיות את האבקה, ובעזרת מעט צוף יוצרת ממנה שני גרגרים דחוסים, אותם היא מאחסנת במעין סלסלות המצויות על רגליה האחוריות.
בכוורת, מבצעת הדבורה את ריקוד הדבורה המפורסם, על מנת ליידע את הפועלות סביבה היכן בדיוק נמצאים הפרחים בהם ביקרה, ולאחר מכן היא "פורקת" את הגרגרים לתוך תא ודוחסת אותם עם מעט צוף ומזון מלכות. תערובת זו תשמש את הפועלות להאכלת הזחלים.
לפולן ערך תזונתי רב. הוא מכיל למעשה את כל ה DNA של הצמח, ולכן עשיר מאד בחלבון. הוא מכיל את כל חומצות האמינו, אנזימים וקו-אנזימים שונים, כמו גם כמות גבוהה של פחמימות זמינות, וויטמינים ומינרלים. בנוסף, יש בו מגוון גדול של אנטיאוקסידנטים (חומרים נוגדי חימצון) ותרכובות צמחיות נוספות כגון קרטנואידים, פיטוסטרולים ועוד.
בדומה לשאר מוצרי הכוורת, נערכים בשנים האחרונות מחקרים רבים על יתרונותיו התזונתיים והבריאותיים של הפולן. מן המחקרים עולה כי לפולן תכונות אנטי-דלקתיות, אנטיבקטריאליות, אנטי-קרצינוגניות, נוגדות חמצון ואנטי-אלרגיות.
מספר מחקרים הראו כי פולן הינו בעל תועלת לבריאות הכבד ע"י עידוד ריפוי תאי הכבד ומניעה וצמצום של נזקים לתאים אלו.
מחקרים הציעו גם כי הפולן עשוי לסייע בעיכוב תהליכי הזדקנות, והוא יכול להיות שימושי במניעת מחלות בהם מעורבים רדיקלים חופשיים, וזאת הודות לכמות הגדולה של חומרים מעכבי חמצון שהוא מכיל.
מחקרים אוניברסיטאים גילו כי לפולן השפעה חיובית על בריאות ופוריות הגבר, החל משיפור ספירת הזרע וכלה בהשפעה חיובית על בלוטת הערמונית.
בנוסף, הראו מחקרים כי פולן עשוי לסייע בשיפור בסימפטומים של תסמונת קדם וסתית בנשים.
מחקרים בבעלי חיים הראו כי לפולן יכולת לעכב תאים המשתתפים בתהליכי שחרור היסטמין וע"י כך עשוי להקל על תופעות של אלרגיות עונתיות.
ספורטאים משתמשים כבר שנים רבות בפולן לצורך שיפור ביצועיהם.
לגרגרי הפולן טעם מתקתק עדין, ומומלץ להוסיפם למזונות כגון יוגורט, סלט, דייסה, תערובת גרנולה ושייקים שונים.
ערבוב הפולן בדבש משמר היטב את הערכים התזונתיים של הפולן ואף מחזק את יתרונותיו עקב סגולותיו הרבות של הדבש. תוספת של מזון מלכות, תוצר כוורת מופלא בפני עצמו, נותנת לו עוד בוסט של ערך תזונתי ותועלות בריאותיות. במבחן הטעם, השילוב של השלושה יוצר מעדן טעים ונעים לאכילה ולשילוב בתזונה היומית, הן בפני עצמו בכפית והן בשילובו במאכלים שונים.